Maak je eigen geluk - Breinbegeleiders

Hoe maakbaar is geluk?

Heb je geluk of creëer je geluk? Het lijkt weleens of sommige mensen makkelijker gelukkig zijn dan anderen, ongeacht hun omstandigheden. Alsof waar en met wie ze ook zijn, ze het presteren om gelukkig te zijn. Of misschien ken je hun tegenpool, mensen die juist altijd ongelukkig lijken. Word je (on)gelukkig geboren, of kun je er iets aan doen? Tijd voor wat research

Invloed op geluk

Heb je ook weleens gedacht toen je je ellendig voelde “Wat kan ik doen om mezelf gelukkiger te voelen?” Of vraag je jezelf weleens af: “Wat is geluk nu eigenlijk?”

Wetenschapper Sonja Lyubomirski (Universiteit van Californie) geeft in haar boek ‘the how of hapiness’ een wetenschappelijk onderbouwd antwoord op deze vragen. Het goede nieuws, je kunt zelf wat aan je geluk doen!

Wat is geluk?

  • Sonja Lyubomirsky definieert geluk als ‘de ervaring van vreugde, tevredenheid of positief welzijn, gecombineerd met een gevoel dat iemands leven goed, zinvol en de moeite waard is.

De spoiler geef ik je alvast: Deze mensen worden waarschijnlijk gelukkiger geboren. Hun geluks-thermostaat staat van nature hoger dus. Yep. Het is zo dat hoe jij jouw geluk ervaart voor 50% genetisch is bepaald. Door bijvoorbeeld jouw hormoonhuishouding. Stoffen als Dopamine en Serotonine die ervoor zorgen dat je jezelf gelukkig voelt maakt en verwerkt de een makkelijker dan de ander. Daar heb je aanleg voor. Of niet…

Maar wacht eens even… 50% zei je toch? Wat is dan die andere 50%? Hebben deze mensen daar dan ook weer een voorsprong? 

Allow us to present: de 50-10-40 regel.

wat bepaalt ons geluk

50%

Vijftig procent van ons geluksgevoel is genetisch / erfelijke bepaald. Dat is dus pech of mazzel. Het is het basisniveau waarmee we zijn geboren en waar we niets aan kunnen veranderen.

10%

Onze levensomstandigheden (rijk of arm, mooi of lelijk, relatie of geen relatie enz.) bepalen maar zo’n tien procent van ons geluk / welbevinden.

40%

Winst valt te behalen in de overige veertig procent. Op dat deel kunnen we zelf veel invloed uitoefenen door ons gedrag en met onze manier van denken. Deze 40% halen we uit een aantal activiteiten die we zelf kunnen doen!

Aldus Lyubomirski.

Geld maakt maar beperkt gelukkig.

Dus laat het even op je inwerken. Datgene waarvan velen van ons denken dat het gelukkig maakt: geld, uiterlijk, omstandigheden, blijkt maar een 10% van ons geluksgevoel uit te maken.

Terwijl dit toch vaak is wat we het meeste nastreven. De meeste van onze doelen zijn gericht op deze 10%. Uit onderzoek blijkt dat mensen die doelen buiten zichzelf najagen (Invloed, een relatie, geld, carrière maken, er goed uit zien) gemiddeld mínder gelukkig zijn. De vraag is natuurlijk waarom mensen hier dan toch vaak weer voor gaan. Waarschijnlijk omdat het bereiken van zo’n doel ons tijdelijk een kick geeft, die kick uitermate werkt verslavend. Als we een nieuwe sportauto kopen, dan voelen we ons echt mooier, beter, gelukkiger. Alleen is dat gevoel binnen een jaar weer verdwenen.”

En natuurlijk maakt het uit voor mijn geluk dat ik een fijne jeugd heb gehad, mijn ouders nog samen zijn en leven, ik een goede opleiding heb en noem maar op. Alleen, daar heb ik weinig invloed op gehad en als het anders was geweest, had ik daar dus niet veel aan kunnen doen. Maar kennelijk kun je je dus ook nog op andere zaken richten, waardoor je jezelf nog gelukkiger kunt voelen. Zaken waar je veel meer invloed op kunt uitoefenen.

Gaan we trouwens verder kijken, dan zijn er nog andere perspectieven en percentages te vinden, bijvoorbeeld die van Nederlandse Geluksonderzoeker Meike Bartels. Zij is wat minder deterministisch en stelt dat slecht 40% van de verschillen in gevoel van geluk genetisch bepaald zijn.

Kortom, ze zijn er nog niet helemaal uit. Maar waar ze het wel over eens zijn:

  • Een deel van je geluksbeleving heb je geen invloed op.
  • Een deel wel.

Zo simpel is het. En gelukkig zijn ze het ook nog redelijk eens over wat je kunt doen om je algehele beleving van geluk te vergroten. Dus wat kun je dan doen?

Hoe vergroot je je geluk?

Terug naar Lyubomirski. Zij geeft in haar boek een aantal strategieën om je geluksgevoel te boosten. Dit zijn ze:

  1. Zorgen voor je lichaam, bijvoorbeeld door sport of meditatie.
  2. Zorgen voor je ziel, bijvoorbeeld met geloof of spiritualiteit.
  3. Dankbaarheid tonen.
  4. Sociale contacten koesteren.
  5. Vermijd piekeren en jezelf niet vergelijken met anderen.
  6. Vriendelijk zijn.
  7. Geëngageerd werken aan je doelen.
  8. Voed en versterk je optimisme.
  9. Ontwikkel strategieën voor moeilijke tijden.
  10. Leer te vergeven.
  11. Zorg voor ‘flow’ ervaringen (een mentale toestand waarin een persoon volledig opgaat in zijn of haar bezigheden)
  12. Geniet ook van de geneugten van het leven.

Nu denk je misschien, 12! Dat is wel een beetje veel om aan te beginnen. En dat is het ook. Dus goed nieuws voor je, uit experimenten blijkt dat mensen die slechts een paar van deze strategieen toepassen al significant meer geluksgevoelens hebben!

Lyubomirski zelf geeft aan dat 4 een mooi streven is om mee te beginnen. En dan de vier die het meest bij je passen.

“Ik vind het belangrijk om te benadrukken dat niet alle strategieën werken voor iedereen. Ik las vroeger van die zelfhulpboeken waarin ook werd gezegd: tel je zegeningen. Maar dan dacht ik: o nee, dat wil ik niet, dat voelt onnatuurlijk voor mij. Inmiddels weet ik dat je dan ook andere dingen kunt doen. Hardlopen bijvoorbeeld past weer wel goed bij mij, net als het koesteren van mijn relaties met anderen.”

Maak een gewoonte van geluk

Je mag dus kiezen! Wat past bij jou denk je? En uiteraard hiermee experimenteren om te ontdekken wat werkt voor je. Het belangrijkste is dat je actief aan de slag gaat met deze strategieën.

Het zal, erkent Lyubomirsky, “aanvankelijk wat geforceerd aanvoelen om zo’n handvol ’geluksactiviteiten’ uit te voeren, maar uiteindelijk zullen het vaste, gezonde gewoonten worden.”

Het moeilijkste zal dus zijn om, als je eenmaal ontdekt hebt wat werkt voor je, hier een gewoonte van te maken. De meeste strategieën kosten weinig tijd, elke dag een moment maken om hiermee bezig te zijn zal je in eerste instantie het meeste moeite kosten. Het gaat immers om het aanleren van nieuwe gewoonten. Maar het is het waard.

Lyubormirsky: “Dat is hard werken, maar het is het waard. Mensen die gelukkig zijn, blijken ook gezonder, productiever, creatiever en socialer te zijn. Hun omgeving profiteert daar ook van. Door zelf gelukkiger te worden, kun je meer betekenen voor andere mensen.”

Om het makkelijker te maken voor jezelf kun je nieuwe gewenste gewoonten koppelen aan gewoontes die je al hebt, zo kun je bijvoorbeeld onder de douche bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent, of als je aan je gezondheid wil werken in je huis ergens een marker neer te leggen waar je iedere keer, als je daar voorbij komt een paar squats doet, iedere keer als je je telefoon checkt een vrolijk berichtje naar iemand te sturen. wees creatief!  Vriendelijk zijn kost evenveel energie als onaardig zijn tegen de kassière. En tot slot, vraag jezelf eens af hoe gecommiteerd jij bezig bent met je doelen en of je daar nog wat winst kunt behalen. Met een van onze trainingen bijvoorbeeld 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top

Yes! Je bent erbij!

Hou je mailbox in de gaten.

Je aanmelding is gelukt! Zodra we hem hebben verwerkt ontvang je van ons een mail met bevestiging en verdere info.

Tot snel!
Bart & Tom